Урок-подорож «Сім чудес України»

444444
Світ новий для себе відкривати,
Корисне і прекрасне на уроці поєднати

Тема. Розв’язування вправ на виконання додавання і віднімання раціональних чисел
Мета: удосконалити вміння учнів додавати, віднімати та порівнювати раціональні числа; розвивати логічне мислення і обчислювальні навички;формувати культуру математичних записів та мови; виховувати
позитивне ставлення до навчання,упевненість у своїх силах
Тип уроку: засвоєння знань, вмінь і навичок
Обладнання: картки з завданнями, проектор, вислови вчених,епіграф

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент . Перевірка домашнього завдання
– Доброго ранку, друзі мої! Сідайте, будь ласка.
– Слово урок… Таке звичне для нас, але дуже вагоме. Скільки слів можна утворити з його літер? І всі ці слова потрібні нам будуть для успішної роботи на уроці.
У – увага
Р – робота
О – організованість
К – кмітливість
Сподіваюсь, що в кінці уроку кожен з вас досягне успіхів у вивченні теми «Дії над раціональними числами».
Отже, сьогодні у нас урок закріплення знань з теми «Додавання і віднімання раціональних чисел». Усі знають сім чудес світу, але не кожен з вас може назвати сім чудес України. Цей урок буде незвичний тим, що при правильному виконанні дій над раціональними числами ви дізнаєтеся, які визначні місця по праву можуть називатися чудесами України
ІІ. Історична відомість
Перед тим, як перейти до першого чуда України я би хотіла трохи зануритися в історію виникнення від’ємних чисел.
Доповідь учня
Перша згадка про від’ємні числа з’явилася у Китаї в 1 ст. до н.е. в зв’язку з розв’язуванням рівнянь. Оскільки у ті часи знаків «плюс» і «мінус» ще не було, то від’ємні числа, на відміну від додатних, зображували іншим кольором. Додатними числами позначали майно, наявні гроші, прибуток. Їм раділи і зображували їх червоним кольором (китайці їх назвали «чен»), від’ємними числами позначали борг, збиток і зображали їх чорним кольором (їх називали «фу»)

«Сума майна є майно»
«Сума двох боргів є борг»
«Сума майна і боргу дорівнює їх різниці»
«Сума майна і такого самого боргу дорівнює нулю»

У Європі вперше про від’ємні числа згадує італійський математик Леонардо Пізанський (Фібоначчі, ХІІ-ХІІІ ст.). Він називає їх «числами, меншими ніж ніщо»(меншими від 0),і пише «Нуль міститься між істинними і абсурдними числами».
У ХІІ ст. французький математик Рене Декарт у відомій книзі «Геометрія зобразив від’ємні числа за допомогою монорейкової дороги. «Монос» слово грецьке і означає «один». Отже, монорейкова дорога – дорога з однією рейкою, як лінійка. Але на лінійці відкладено лише додатні числа (праворуч від нуля). А на монорейковій дорозі, крім того, ліворуч від нуля відкладають від’ємні числа.
Від’ємні числа важко проникали в математику. Німецькі релігійні фанатики називали їх «числами від сатани», «породженням диявола». Німецький математик М.Штіфель (1486-1567) називав від’ємні числа “абсурдними» , бо «все в них навпаки». Італійський математик Дж. Кардано (1501 – 1576) при розв’язуванні рівнянь користувався від’ємними числами, але називав їх «фіктивними .
Протягом 18 століть математики різних країн незалежно один від одного приходили до поняття від’ємного числа, але навіть у XVI-XVII ст. більшість європейських вчених ще не визнавали від’ємних чисел. Сучасне розуміння від’ємних чисел пов’язане з рухом ліворуч від нуля по числовій осі, прийшло з працями французького математика і філософа Р.Декарта (1596-1650). І тільки з початку ХІХ ст. від’ємні числа стали у математиці такими ж звичайними як і додатні.
Відкрийте, будь ласка, зошити, запишіть сьогоднішнє число
Найкращій спосіб пізнання – це подорож.
Сьогодні ми з вами відправляємось у захоплюючу подорож до країни Раціональних Чисел, де ми поринемо у хвилі цікавих задач під вітрилами невирішених проблем.
Але, щоб взяти участь у подорожі, слід придбати путівки, вартість яких виражається не грішми, а вашими знаннями. З кожної подорожі мандрівники повертаються з приємними враженнями та везуть друзям подарунки. Ви теж маєте змогу привезти гостинець – оцінку за урок
Оголошую аукціон розпродажу путівок.
Правильне виконання домашнього завдання і є підтвердження наявності путівки. Зараз з’ясуємо чи нема серед нас «зайців».
ІΙ. Актуалізація опорних знань учнів
Першим чудом України є Києво-Печерська Лавра.
Щоб переступити поріг лаври, слід пригадати теорію і відповісти на запитання.
Метод «Мозковий штурм»
 Як називають числа, які додають?
 Як додати два від’ємні числа?
 Як знайти суму додатного і від’ємного чисел?
 Чому дорівнює сума двох протилежних чисел?
 Чи може сума двох чисел дорівнювати одному з них?
 Що означає відняти від одного числа друге?
 Як називають компоненти дії віднімання?
 Як від одного раціонального числа відняти друге?
 Якою дією можна перевірити дію віднімання?
 Чи завжди можливе віднімання раціональних чисел?
Києво-Печерська Лавра – православний монастир, заснований у 1051 році монахами Антонієм і Феодосієм у печерах біля літньої княжої резиденції Брестові поблизу Києва. Києво-Печерська Лавра – православний монастир, заснований у 1051 році монахами Антонієм і Феодосієм у печерах біля літньої княжої резиденції Брестові поблизу Києва.

444Наступним чудом України є Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець». Він розташований в Кам’янці-Подільському Хмельницької області. Невід’ємною частиною Старого міста, його перлиною, є Стара фортеця, яка стала візитною карткою Кам’янця-Подільського, його символом.

444
Історія її заснування починається в XII столітті. Немов продовження кам’яних скель височать башти фортеці. До нашого часу збереглася система ходів і казематів. Денна вежа призначена для спостерігачів. Уявіть, можна піднятися на неї кожному і насолодитися оспіваним українським народом.
А щоб нам з вами піднятися на вежу, потрібно розв’язати усні вправи від розумного козака.
Усний рахунок

444

ІΙΙ. Відпрацювання навичок
Третім чудом України є Софія Київська. Щоб її побачити доведеться вислухати козака, а потім виконати практичне завдання (заповнення таблиці)

444
Робота в зошиті (завдання на партах у учнів)

444 444

Дивне відчуття охоплює кожного, хто переступає поріг славетної Софії Київської. Десь поза стінами залишається гомінливе сьогодення, віки розступаються, і постає далеке минуле…
Софійський собор – всесвітньо відома пам’ятка архітектури і монументального живопису ХI століття. Заснування собору згадується в літописах як під 1017р., так і під 1037 р. Будівничим Cв. Софії літописці називають великого київського князя Ярослава Мудрого.

444
Четвертим чудом України є Херсонес Таврійський. Місто Херсонес було засноване древньогрецькими колоністами більше ніж 2500 років тому на південному заході Криму. Нині його руїни – одна з найвизначніших пам’яток Севастополя. До наших днів збереглося багато давніх споруд. Серед них елліністичний театр, римська цитадель, середньовічні християнські храми, житлові квартали, вулиці, гончарні майстерні, колодязі.
Щоб подивитися на руїни цих житлових кварталів найсміливішим треба вірно виконати обчислення
Робота в зошиті (завдання на партах в учнів)
• – 5 -11=
• 8 – 13=
• -15 + 8=
• -23 – 5=
• 50 – 60=
• – 3 + (-2)=
• – 48 + (-11)=
• 56 + (-15)=
• 37 + (-47)=
• -87 + (-70)=

444П’ятим чудом України є Хотинська фортеця
Сьогодні на території Хотинської фортеці створено Державний історико-архітектурний заповідник. Тут полюбляють проводити свята козацької звитяги та знімати фільми. Про те, коли і де було створено Хотинську фортецю ви дізнаєтесь після того, як розв’яжете вправи на виконання додавання і віднімання раціональних чисел
Робота в зошиті (завдання на партах у учнів)
444
Хотинська фортеця веде свій початок від Хотинського форту, що був створений у ΙΧ столітті князем Володимиром Святославовичем як одне із порубіжних укріплень південного заходу Русі, у зв’язку з приєднанням до неї буковинських земель.
Укріплення було споруджено на кам’янистому мисі, утвореному високим правим берегом Дністра і долиною дрібної притоки.
Шостим чудом України є Національний заповідник-острів «Хортиця»
Острів «Хортиця» є найбільшим островом на Дніпрі, унікальність якого в рідкісному поєднанні на одній території різноманітних природних комплексів – цілинних степів, байрачних та плавневих лісів, наскальної рослинності, рідкісних та зникаючих видів рослин, пам’яток геології…

444
А що є основою самого великого острова на Дніпрі ви дізнаєтеся після того, як виконаєте завдання.

Робота в зошиті (завдання на партах в учнів)
Задача
Позичив козак у шинкаря 12 рублів, потім віддав йому 17 рублів, потім знову позичив деяку суму, і віддавши шинкарю 25 рублів, залишився винним йому ще 5 рублів. Яку суму позичив козак другого разу?
Основу найбільшого острова на Дніпрі (довжина 12, а ширина, в середньому, 2,5 кілометри) складають граніти і гнейси, яким близько 2 мільярдів років. Саме вони, здіймаючись у вигляді скель, у північній частині острова, до тридцяти метрів над поверхнею Дніпра, створюють тут гірську країну в мініатюрі.
Сьомим чудом України є Національний дендрологічний парк «Софіївка»
Уманський парк “Софіївка” є шедевром і зразком світового садово-паркового мистецтва кінця XVIII – початку XIX сторіч. Парк розкинувся на площі 154,7 гектарів на узбіччі старовинного міста Умань Черкаської області.
Я покажу вам цей парк після того, як ви розв’яжете рівняння
Робота в зошиті (завдання на партах в учнів)

444
Парк розкинувся на площі 154,7 гектарів на узбіччі старовинного міста Умань Черкаської області. Заснований парк у 1796 році багатим польським магнатом Станіславом Потоцьким на честь своєї дружини красуні-гречанки Софії, і був подарований їй в день її янгола у травні 1802 року.

444
ΙV. Підсумок уроку
Ось і закінчилася наша подорож. Ми відвідали багато цікавих місць, дізналися про 7 чудес України, удосконалили вміння додавати та віднімати раціональні числа
V. Домашнє завдання
1. Повторити алгоритм додавання і віднімання раціональних чисел
2. Виконати № 976, 978, 980