Рольові та ділові ігри

Дидактична гра – це вид діяльності, залучившись до якої, діти навчаються. Поєднання навчальної спрямованості та ігрової форми дозволяє стимулювати невимушене оволодіння конкретним навчальним матеріалом.

18

Ігри можна поділити на предметні та сюжетні. Предметні призначені для пізнання певних явищ і закономірностей. Сюжетні ігри характеризуються тим, що охоплюють закономірності людської діяльності й спілкування. Вони поділяються на виробничі й тренінгові.
Виробничі ігри, у свою чергу, поділяються на імітаційні, рольові, ділові. Останні є синтезом двох попередніх (імітаційних і рольових), вони найбільш ефективні в навчанні, однак і найбільше складні. Для проведення ділових ігор потрібний певний досвід, який можна набути у навчальних іграх інших видів.
Щодо рольових відношень у сюжетних іграх, то їх прийнято ділити на симетричні й асиметричні. При симетричних рольових відношеннях комуні канти (учасники гри) виступають носіями однієї соціальної ролі, наприклад: брат – сестра, учень – учень, вчитель – вчитель. Асиметричні відношення спостерігаються тоді, коли учасники спілкування різняться між собою соціальними ознаками. Наприклад, учень – вчитель, учень-учень (якщо вони належать до різних вікових груп).
Рольова гра – це групова форма навчання, у процесі якої використовується рольова структура ведення заняття, тобто набір ролей, які регламентують діяльність і поведінку учнів. У сучасній психолого-педагогічній науці існують різні класифікації рольових ігор. Однією з можливих є класифікація за типом використовуваних завдань та ролей. Відповідно до неї розрізняють навчально-рольові та ділові ігри. Основне призначення навчально – рольових ігор полягає в тому, щоб забезпечити всебічний і глибокий аналіз тієї чи іншої проблеми, використовуючи так звані навчальні ролі. Ділова гра спрямована на те, щоб, імітуючи реальні ділові (професійні, побутові тощо) ситуації, виконуючи «справжні» , а не «навчальні» ролі, учні набували умінь і навичок , необхідних для виконання різних видів практичної діяльності. Організаційною одиницею рольової гри є ситуація, що «розігрується». Вона розгортається в процесі заняття як окремий сюжет. В основу такого сюжету може бути покладена навчальна або реальна життєва проблема, встановлюється необхідний і достатній набір ролей(учасників ситуації), які розподіляються між учасниками. Кожен учень, учасник гри , повинен виконати певну роль, дотримуючись рольових процесів від вчителя – керівника протягом всієї гри.
Рольова гра відбувається у кілька етапів. Спочатку вчитель повідомляє тему, мету, інформує учасників про зміст кожної ролі, після чого створюються рольові групи. Далі відбувається опановування ролей і з’ясування суті проблемного питання чи ситуації. Рольова та ділова гра є одним з тих унікальних методів навчання, що допомагає учням справлятися з невизначеністю. Дані ігри ставлять їх у ситуацію, що включає ті ж обмеження, мотивацію, що існують у реальному світі.
Проаналізувавши педагогічні джерела, можна сказати, що рольова та ділова гра мають такі можливості:
• Ці ігри – модель спілкування; вони припускають імітування дійсності в її найбільш істотних рисах
• Ці ігри припускають посилення особистісної причетності до всього , що відбувається. Учень входить у ситуацію, хоча й не через своє «Я», але через «Я» відповідних ролей.
• Рольові та ділові ігри відкривають більші можливості для винахідливості, що визначає їх освітнє і розвиваюче значення

Рольові та ділові ігри на уроках математики

Особлива увага приділяється рольовій та діловій грі на уроках математики.
Рольова гра є дидактичною грою, її обов’язковими елементами і умовами є:
 Навчальне завдання (в залежності від типу уроку)
 Навчально-виробниче ігрове завдання, пов’язане з роллю.
 Наявність ролей; кожен учасник гри приймає на себе згідно умовам гри роль, відповідно тій посаді, яку йому належить виконувати в професійній діяльності.
 Відмінність рольових цілей; кожна роль повинна бути наділена певними обов’язками, не співпадаючи з іншими,інакше буде важко оцінити діяльність кожного
 Ігрова(конфліктна) ситуація, яка виражається в умовах і сценарії гри, подається у вигляді опису ситуації
 Правила гри, тобто ті обмеження, за межі яких не можуть вийти граючі, а також ті «заходи покарання», які накладаються на граючого за невірне виконання дій і порушення встановлених ігор
 Колективний характер гри, взаємодія граючих у процесі гри
 Змагальність в грі, яка досягається системою індивідуальної або групової оцінки діяльності учасників гри
При проведенні уроку математики з використанням рольової чи ділової гри вчителю необхідно продумати такі запитання:
 Які вміння та навички з предмета математики учні засвоять у процесі гри? Які розвивальні та виховні цілі ставляться при проведенні гри?
 Скільки учнів буде брати участь у грі?
 Які дидактичні матеріали та наочність знадобляться у ході гри?
 Як з найменшою втратою часу ознайомити учнів з правилами?
 На який час розрахована гра?
 Як забезпечити участь у грі всіх учнів?
Який висновок слід повідомити учням наприкінці гри?

Безпосереднє застосування рольових та ділових ігор при вивченні теми «Чотирикутники»
Розробка 1
УРОК – СЛІДСТВО У 9 КЛАСІ
Тема: Чотирикутники.
Мета уроку: закріплення та систематизація знань учнів з теми; активізація діяльності учнів у ході навчання; підвищення інтересу учнів до вивчення предметаза допомогою використання ділової гри
Обладнання і оформлення уроку: картки-креслення завдань; магнітофон із записом музики до телефільму «Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона».
Форма проведення уроку: гра „Слідство ведуть знавці геометрії”.
Вчитель зачитує план слідчо-пошукових заходів.
Етапи уроку (план слідчо-пошукових заходів)
• Формування слідчих груп.
• Встановлення осіб, укладання орієнтирів.
• Складання фотороботів.
• Експертиза речових доказів.
• Винесення звинувачення та його доведення.
• Підбиття підсумків слідчо-пошукових заходів.
• Повідомлення домашнього завдання.
ХІД УРОКУ
1. Формування слідчих груп
Учитель. Увага! У місті Чотирикутники відбулася низка надзвичайних подій. Розкрити їх зможуть лише справжні знавці геометрії. У зв’язку з надзвичайним станом у місті створено загін щодо боротьби з помилками і хуліганством. Загін складається з п’яти слідчих груп, яким належить провести слідчо-пошукові заходи з метою відновлення в місті геометричного правопорядку.
Клас розподіляється на 5 груп, які займають свої місця.
2. Встановлення осіб, укладання орієнтирів
Учитель. Слідство має свідчення очевидців, за якими необхідно встановити особи підозрюваних. Прошу слідчі групи записати свої версії.
• В одного з чотирикутників довжини всіх сторін однакові, а довжини діагоналей різні.
• У другого чотирикутника дві протилежні сторони паралельні, а дві інші – ні.
• У третього – протилежні сторони попарно паралельні, а діагоналі мають різну довжину й не перпендикулярні одна до одної.
• У четвертого – всі кути прямі, а діагоналі не перпендикулярні.
• У п’ятого – всі кути однакові й усі сторони однакові.
Учасники гри слухають версії слідчих груп щодо „осіб”, підозрюваних у порушеннях правопорядку (ромб, трапеція, паралелограм, прямокутник, квадрат). Кожна із груп отримує завдання вести „справу” одного з чотирикутників.
Завдання групам. Укласти орієнтири для розшуку за формою: назва чотирикутника, що розшукується, його означення, особливі прикмети (властивості).
3. Складання фотороботів
Учитель. До роботи залучаються криміналісти. Треба за відомими даними скласти фотороботи чотирикутників, що знаходяться в розшуку.

19

Після завершення роботи аркуші з готовими кресленнями вивішують на дошку під заголовком „Їх розшукують знавці”. Групи усно доповідають про шлях побудови.
4. Експертиза речових доказів
Групи одержують завдання: за готовими рисунками сформулювати оперативну задачу і розв’язати її, керуючись законами геометрії.

20

Після обговорення один із членів групи біля дошки усно формулює умову і розв’язує задачу. Члени інших груп можуть доповнювати відповідь і пропонувати інші способи розв’язання.
5. Винесення звинувачування та його доведення
На цьому етапі уроку учні формулюють і доводять властивості чотирикутників за готовими рисунками. (Бажано, щоб відповідали найменш активні учні, а всі інші члени груп доповнювали відповіді.)
6. Підбиття підсумків слідчо-пошукових заходів
Учитель. Адміністрація міста висловлює подяку слідчим групам за роботу з установлення в місті Чотирикутники геометричного правопорядку і сподівається на подальшу плідну співпрацю. За відмінну роботу оголошується подяка з відзнакою в журналі… (йде перелік прізвищ учнів). Роботу решти членів групи прошу оцінити самостійно і подати списки оцінок. Удома вам належить провести аналітичну роботу за планом: вирізати з паперу паралелограм, ромб, трапецію і придумати, як розрізати на частини кожну з цих фігур, щоб при цьому з них можна було скласти прямокутник; поміркувати, які виміри необхідно зробити, щоб обчислити площу кожної з цих фігур
Розробка 2
ТЕМА УРОКУ: ЧОТИРИКУТНИКИ
ТИП УРОКУ: підсумковий, з застосуванням інтерактивних технологій, рольової гри
МЕТА :
1) підвести учнів до систематизації знань про чотирикутники: паралелограм, прямокутник, ромб, квадрат і їх властивостей,
перевірити ці знання та вміння застосовувати їх при розв’язуванні задач, вирішенні практичних завдань;
2) розвивати творче мислення учнів, створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, шляхом організації взаємодії учнів між собою, моделювання життєвих ситуацій, тобто використання рольової гри
ДЕВІЗ УРОКУ : „ Якщо не висловлено різні думки, немає з чого вибирати краще”
ОБЛАДНАННЯ : таблиці з чотирикутниками, українськими прислів’ями, реферати учнів, роздатковий матеріал: картки різного кольору для об’єднання учнів у групи, завдання для індивідуального тестування, збірники завдань, аркуші ватману, фломастери.
І. Актуалізація опорних знань
1. Гра „Мікрофон”.
Девіз: „Знання збираються по краплині, як вода в долині”.
Учням надається слово по черзі, передаючи мікрофон. Відповідати має право лише той, у кого знаходиться мікрофон. Учні повинні говорити швидко, відповідаючи на запитання, або висловлюючи свою думку.
Запитання:
1. Яку тему ми зараз вивчаємо?
2. Що називається чотирикутником?
3. Назвати сусідні сторони даного чотирикутника.
4. Назвати протилежні сторони даного чотирикутника.
5. Назвати його сусідні вершини.
6. Назвати його протилежні вершини.
7. Що називається діагоналлю чотирикутника?
8. Назвати діагоналі даного чотирикутника.

21

ІІ. Відпрацювання навичок.
Метод роботи в малих групах.
Гра „Карусель”
Девіз: „Один розум добре, а декілька – краще”.
Учнів об’єднуємо в гетерогенні (різнорідні за рівнем знань) групи по 4 – 5 осіб за кольором розданих вчителем карток.
В кожній групі розподіляються обов’язки:
1) Спікер – зачитує завдання групі, організовує порядок виконання завдання, визначає доповідача, в кінці уроку дає оцінку роботи в класі , а також якості підготовки до уроку кожного члена групи (від 1 до 3 балів ).
2) Секретар – веде записи результатів роботи групи.
3) Посередник – стежить за часом.
4) Доповідач – чітко висловлює думку групи, доповідає про результати роботи групи.
Кожній групі дається аркуш ватману і фломастер такого ж кольору, як і їх картки.
Завдання:
І група – паралелограм.
ІІ група – прямокутник.
ІІІ група – ромб.
4 група – квадрат.
За 2 хвилини треба обговорити і записати схематично на аркуші означення цього чотирикутника.
Після цього треба передати аркуш наступній групі за годинниковою стрілкою і на отриманому аркуші написати схематично властивість тої фігури, яка накреслена на ньому, і т.д.
Коли до кожної групи повернеться аркуш з її початковим завданням, учні групи повинні переглянути всі записи, можливо доповнити і підготуватись до виступу.
Потім дається слово по черзі доповідачу з кожної групи і він розповідає перед усім класом властивості даної фігури, вказує на можливі неточності в записах інших груп, висвітлює основні моменти доведення даних властивостей.
Решта учнів слухають, задають запитання.
Підсумок уроку
Спікер кожної групи оцінює роботу товаришів.
Бали за всі види робіт додаються і виставляється оцінка за урок кожному учневі.
Розробка 3
Учням подобаються завдання творчого характеру, які розвивають у них пізнавальний інтерес (складання казок, кросвордів, виконання творчих робіт, участь у математичних брейн-рингах і КВК) та робота бригадами.
Учні класу розбиваються на бригади по 5-6 чоловік приблизно однакові за знаннями. Лідером кожної обирається не тільки знаючий учень, а й гарний організатор, який користується повагою товаришів. Він керує роботою бригади, веде облік роботи кожного учня, допомагає товаришам, оцінює їхню роботу в кінці уроку. Роботу бригадира оцінюють усі члени бригади, враховуючи його допомогу та підтримку. Учитель виступає на таких уроках, як головний консультант.
Вважаю, що роботу бригадами доцільно використовувати на етапі формування вмінь і навичок, систематизації та узагальнення знань з окремих тем.
Пропоную конспект уроку у 8-му класі, на якому учні працюють бригадами.
Тема: Чотирикутники
Мета: Узагальнити та систематизувати знання учнів про чотирикутники; виховувати творчі здібності і пізнавальний інтерес з урахуванням індивідуальних особливостей учнів.
Обладнання: Книжка-рукопис, чотирикутники, картки-задачі, моделі, фішки, медалі.
Геометрія – правителька всіх розумових пошуків.
М.В. Ломоносов
ХІД УРОКУ
Учитель повідомляє тему та мету уроку, розбиває клас на п’ять бригад та називає бригадирів. Бригади мають назви: “паралелограм”, “прямокутник”, “квадрат”, “ромб”, “трапеція”.
Учитель. Ми вивчали цікаві геометричні фігури – чотирикутники, розв’язували задачі, виконували творче домашнє завдання. А зараз відправляємося в мандрівку за сторінками книжки-рукопису, підготовленого вами до уроку, і пройдемо чотири її розділи.
Розділ І. “Із глибини століть”
Представник від кожної бригади виступає з історичним повідомленням про певну геометричну фігуру. Учитель оцінює виступаючих фішками – фігурами різного кольору (залежно від кількості набраних балів).
Розділ II. “І це про нього мова”
Представник від кожної бригади дає характеристику того виду чотирикутника, яким названо його бригаду. Учитель оцінює відповіді учнів і ставить їм запитання.
1. Назвіть фігури, які належать до класу паралелограмів.
2. Чому трапеція не є паралелограмом?
3. Сформулюйте ознаку паралелограма.
4. Чи є квадрат ромбом?
5. Назвіть властивості діагоналей прямокутника.
Розділ III. “Розумом атака”
Бригади розв’язують усно задачі, картки з умовами яких прикріплені на магнітній дошці.
Задача 1. Один з кутів ромба в 3 рази більший від другого. Знайдіть кути ромба (45°, 135°)
Задача 2. Сума двох кутів паралелограма дорівнює 120°. Знайдіть кути паралелограма.(60°, 120°)
Задача 3. Довжина паркана навколо прямокутної ділянки дорівнює 56 м. Одна із сторін ділянки на 4 м більша за іншу. Знайдіть сторони прямокутника.
(12 м, 16 м)
Задача 4. Різниця протилежних кутів трапеції дорівнює 40°. Основи трапеції відповідно дорівнюють 12 см і 16 см. Знайдіть довжину її середньої лінії.
(14 см.)
Далі вчитель пропонує бригадам розв’язати задачі підвищеної складності. Бригада, яка виконала завдання першою, дістає нову картку із задачею, а представник бригади відтворює розв’язання першої задачі на дошці за готовим малюнком.
Розділ IV. “У світі цікавого”
Бригади пропонують одна одній цікаві задачі-ігри, задачі-жарти, задачі на кмітливість, софізми тощо.
У кінці уроку вчитель підбиває підсумки роботи бригад. Бригада, яка набрала найбільше фішок, оголошується переможницею, і кожен член бригади нагороджується медаллю. Оцінюється робота учнів, які під час уроку одержали фішки.
Учитель. Мандрівка за сторінками рукопису завершилася. Попереду – цікавий і непізнаний світ математики.